Tévhitek, amik becsapnak, ha fogyni szeretnél

Könnyű elhatározni, hogy le akar fogyni az ember, de megvalósítani már korántsem az. Főleg az szokott problémát jelenteni, hogy az emberek többsége gyors eredményre vágyik, szeretnék minél hamarabb látni munkájuk gyümölcsét. De a fogyás sajnos nem így megy, legalábbis az egészségesen kivitelezett, illetve tartós eredményt hozó fogyás biztos, hogy nem.

A gyors eredmény ígérete viszont olyannyira motiváló, hogy nagyon sok esetben az emberek rossz módját választják a plusz kilók eltüntetésének, amivel károkat okozhatnak maguknak, ráadásul az eredmény sem biztos, hogy az lesz, amit szeretnének.

Sajnos a fogyni vágyókat rengeteg tévhit terelheti rossz útra:

1. “1 hónap alatt lefogyok”.

Hacsak nem néhány kilóról van szó, akkor kicsi a valószínűsége, hogy 1-2 hónap alatt eléred a célodat. Reális célokat tűzz ki magad elé, részcélokkal, és konkrét időkorláttal.  Ha 15 kilótól szabadulnál meg, arra adj több időt magadnak, mert csalódni fogsz. Csodafogyások nem léteznek. Az ember nyilván nem 1-2 hónap egészségtelen étkezés és mozgásszegény életmód alatt szedte össze a súlyfelesleget, tunyult el és lett löttyedt. Adj időt a testednek, szervezetednek, hogy újra életre keljen, és azt lássad a tükörben, amit látni szeretnél.

2. “Beveszek napi egy bogyót, és leolvadnak a kilók”.

Csak ismételni tudom magam: csodafogyások nem léteznek. Gondolj bele: ha ez ennyire egyszerű lenne, nem léteznének túlsúlyos emberek, hiszen mindenki bevenné a bogyóját, és hipp-hopp, lefogyna. Maradj a realitások talaján, és ne dőlj be a gyors fogyást ígérő csodabogyóknak és hirdetéseknek. Vannak zsírégetők, anyagcsere gyorsítók, amik segítenek a fogyásban, de ezek is csak akkor fognak működni, ha mozogsz mellette és odafigyelsz az étkezésedre.

3. “Drasztikus diétával gyorsabb lesz”.

Lehet, hogy ezzel a módszerrel valóban leadsz jó néhány kilót gyorsan, de egyrészt, ez nagyon rossz a szervezetednek, másrészt, az ilyen fogyás nem fenntartható. Amint abbahagyod a megvonást, a kilók elkezdenek visszajönni, sőt, többet is visszaszedhetsz, mint amennyit leadtál. Ha a szervezetedet kizsigereled mindenféle nem evéssel, léböjttel, egyebekkel, megijed, hogy nem kap táplálékot, és éhen fog halni, emiatt még a levegőtől is hízni fogsz utána. Tudod, vannak azok az emberek, akik azt mondják, “ma csak egyszer ettem vacsorára 2 gluténmentes virslit, nem is értem, miért nem fogyok…” Na pont ezekről beszélek.

4. A fogyás nem egy kúra.

A tartós, eredményes, egészséges fogyáshoz bizony életmódot kell váltani. Ez nem könnyű, mert esélyesen soha nem térhetsz majd vissza a csokik és chipsek fincsi világába – legalábbis nem a hagyományos értelemben. Idővel viszont megtanulhatsz diétás verziót készíteni mindenből, így élvezheted majd a finom ízeket. Mindent, aminek a nevében benne van, hogy “kúra”, ellenzem, hiszen arról szól, hogy ideig – óráig csinálunk valamit, majd abbahagyjuk. Ha hosszú távra szeretnél megoldást találni, muszáj életmódváltásban gondolkodnod, mely éveken, évtizedeken át tartható. Cserébe viszont nem csak nyáron lesz bikiniformád.:-)

5. A szénhidrát nem ellenség!

Legalábbis nem mindegyik. Legtöbbször a szénhidrátot kiáltják ki bűnbaknak a hízás miatt, pedig azt is lehet fogyasztani – mértékkel, és a gyorsan felszívódók helyett a lassan felszívódókat részesítsd előnyben. Az sem mindegy, mikor eszed és mennyit mozogsz mellé. Egyszerű a képlet, ami a kalória bevitelt illeti. Ha többet égetsz el az életviteleddel, mozgással, mint amennyit beviszel, fogyni fogsz. Ha ugyanannyit, tartod a súlyodat, ha többet, hízni fogsz.

6. Kardiózás, mint edzésforma

Sokan azt gondolják, az egyetlen megoldás a fogyásra a futás, biciklizés, lépcsőzés, ugyanabban a tempóban, végeláthatatlanul. Először is borzalmasan gyorsan meg lehet egy ennyire monoton mozgásformát unni. Másodszor a HIIT tréning az, ami a leghatékonyabb a fogyásra (is), tehát magas intenzítású, intervall tréning, kombinálva a kardiót, saját testsúlyos edzéseket, és a nagy súlyos edzéseket különböző tempóban. Ez adja meg a teljes sikert a leggyorsabban.

7. Fogyni és izmodni szeretnék egyszerre, egy időben

Fizikai képtelenség. Amikor a test fogyásnak indul, az izomból is veszítesz, nemcsak a zsírból. Ha nem megfelelően táplálkozol és edzel, lehet, hogy vékony leszel, de löttyedt, lapos popóval. Ha izmot szeretnél építeni (ami nehezebb, mint a zsír) törvényszerű, hogy a mérleg szerint hízni fogsz. Ha csak saláta leveleken élsz, abból nem lehet izmot építeni. Döntsd el pontosan, mit szeretnél, mielőtt belevágsz az új tested építésébe, szépítésébe, és ez alapján kérj segítséget profiktól.

+1. Lefogytam. Akkor mostmár bármit ehetek újra.

Ezek azok az emberek, akik még mindig nem tudnak életmód váltásban gondolkodni, csak kúrákban. Elérték a formát, majd szép lassan leengednek újra. Először csak a mozgás lesz kevesebb, majd jönnek a félrekajálások, és szép lassan elkezdik kizsigerelni a szervezetüket újra. Hatalmas hiba és tévedés, mert rögtön hízásnak indulnak, és egyre kevesebb akaraterő lesz újra belevágni. Mindenesetre én soha nem értettem ezeket az embereket, akik nem tisztelik annyira a testüket, hogy kordában tartsák azt, miután már egyszer lefogytak.

0 válasz

Szólj hozzá a bejegyzéshez! Érdekel a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.