Hogyan alkalmazkodj az otthoni munkához?

Ha esetleg megkérdeznéd az embereket rólam, valószínűleg azt mondanák, abszolút extrovertált és társaságkedvelő vagyok. Hisz 16 évet dolgoztam színpadon közönség előtt, rengeteg előadást tartottam és tartok a mai napig, online és offline egyaránt, könnyedebb és üzleti témákban is.

Imádok is emberek előtt beszélni, erősségem a „szabad” beszéd, leginkább motivációs témákban. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy ezektől függetlenül nagyon szeretek egyedül lenni, és kicsit magamba fordulva alkotni.

Az egyedüllét számomra azonban nem egyenlő a magánnyal. 4 évvel ezelőtt, a kisfiam megszületésekor tudatosan egy olyan életet választottam, amiben nagy szabadság de nagy felelősség is van, valamint rengeteg otthon töltött idő, nyugalomban, és sokszor egyedüllétben.

Ez persze nem való mindenkinek, sokan jobban érzik magukat egy irodában, emberek között, ahol zajlik az élet és nagy a pörgés.

Jelen helyzetben a koronavírus idején azonban a távolságtartás és az otthonmaradás az egyetlen opció a túlélésre és a probléma megoldására. Mindegy tehát hogy kedveled e ezt az életet vagy sem. Ez most muszáj.

Tudom, hogy ez az időszak most tele van váratlan változásokkal és sok meglepetéssel, ráadásul teljesen kiszámíthatatlanul.

A bizonytalanság pedig kikészíti az embert, hiszen legtöbben a biztonság kellemes megnyugtató érzésére vagyunk berendezkedve, de jelen esetben sajnos nem mi döntünk és a helyzet az irányításunkon kívül esik. Nincs választásunk.

Szeretnék veletek pár hasznos gondolatot és tippet megosztani erre az időszakra, hiszen mi gyakorlatilag egy önkéntes karanténban élünk és dolgozunk az otthonunkban már 4 éve.

Annyi különbséggel persze, hogy most a gyerek is itthon van, ami nehezített pálya.

Amikor a világ a feje tetejére fordul hajlamosak vagyunk a pánik miatt ide-oda kapkodni, és szem elől téveszteni azt, ami most a legjobb és a legcélszerűbb nekünk.

A mi generációnk sosem került még ilyen helyzetbe, úgy látszik most nekünk is meg kell tapasztalnunk.

 

Az öngondoskodás és a határok felállítása, betartása, (betartatása!) fontosabb talán ebben az időszakban, mint valaha.

 

Ami jó hír, hogy ha most megtanulunk pár dolgot, tényleg erősebb emberként élhetünk majd tovább a válsághelyzet elmúltával, és talán azáltal, hogy megtanulunk alkalmazkodni ehhez az élethez (is), a jövőben más döntéseket fogunk hozni.

Lehet, hogy ezután többen választják majd a „home office”-t, vagy saját online vállalkozás elindításába fognak.

Nézzük, az otthoni munka hol szokott elbukni

 

Sokan kezdetben örülnek, hogy pizsamában maradhatnak egész nap, ölükben a laptoppal, és bármikor bekapcsolhatják a tévét, hogy a kedvenc sorozatukat megnézzék napközben, lelkiismeret furdalás nélkül.

Az étkező asztalon szétszórt iratok, ölünkben étel.
Nincs több dugóban elvesztegetett idő, a főnök figyelő szeme, kiöltözés, a nagy „mit vegyek fel” kérdése reggelente. Jól hangzik nem?

 

A legnagyobb csapdák

 

  • Sokszor szakítod meg a munkát a háztartásbeli teendők, vagy más figyelmet elterelő dolog miatt, végez a mosógép, csenget a postás stb.
  • Nem tartasz egyáltalán szünetet, hanem egész nap a laptopod előtt ülsz
  • Az ételeket az íróasztalodnál fogyasztod el, vagy úgy, hogy fel sem nézel a munkábóll
  • Csak pár perccel azelőtt kelsz ki az ágyból, hogy el kellene kezdened a munkát
  • Késő estig dolgozol, ahelyett, hogy délután a szokásos módon befejeznéd a munkát.
  • Folyamatosan megzavarnak a veled élők, vagy a háziállatok
  • Nehéz egyensúlyozni a munka és a gyerekkel való törődés között
  • Sokkal több kellemetlen álmod és gondolatod van a munkával kapcsolatosan, mint egyébként. Nem tudod úgy elengedni a munkát mint mikor kilépsz az irodából.
  • Izolálva érzed magad a kollégáidtól/vevőidtől/klienseidtől
  • Úgy érzed, a nap végén nem tudsz visszakapcsolni „otthoni üzemmódba”, mert összefolyik a munka és a magánéleted.

Hogyan tudsz mégis gyorsan alkalmazkodni az otthoni munkához

 

Ez a menetrend számomra alap volt, amikor elkezdtem otthonról dolgozni, aminek már több, mint 4 éve, és egyáltalán nem bántam meg a döntést, sőt. Ezek a tippek egyébként akkor is alkalmazhatóak, ha még nem dolgozol otthonról jelenleg, csak sok időt töltesz otthon.

 

Csinálj egy szilárd napi beosztást, kezdő és záró idő meghatározással

 

A pontos és ellentmondást nem tűrő tervezés segít felállítani a saját határaidat. A napirend Neked és az egész családnak is biztonságot ad, hiszen mindenki tudja, mire lehet számítani, és mik az elvárások.

Ez nem azt jelenti, hogy nem lehetsz, ha nagyon muszáj, rugalmas, de az alapokat le kell fektetni a gördülékeny menetrend miatt. Ha még profibb akarsz lenni, akkor csinálsz magadnak egy reggeli és egy esti rutint is, amihez tartod magad. Én ezt az elmúlt években csinálom, és nagyon sokat segít, hogy kerete legyen a napnak.

 

Egyértelmű célokat tűzz ki minden napra

 

Vegyél elő 2-3 fontos dolgot, feladatot, amivel aznap foglalkozni szeretnél. Kezd a legnehezebbel mindig, ami a legnagyobb figyelmet és erőfeszítést igényli. Reggel frissebb és fókuszáltabb vagy, és jó érzés túl lenni a nehezén délutánra, amikor már fogyóban az erőd és a figyelmed.

 

Amikor a mindennapos higiéniáról beszélünk, cselekedj úgy, mintha elmennél otthonról

 

Zuhanyozz le, moss fogat, öltözz fel rendesen…:-) Tudom, hogy ez viccesen hangzik, de bele lehet esni abba a hibába, hogy ha nincs nyomás és kötelezettség, pizsamában vagy még délután 2-kor is, behúzott függönyökkel.

Ez nagyban rontja a produktivitást. Készülj össze igényesen, frissen és fitten, és úgy állj neki a napnak. Ez egyébként hosszú távon a partneredre is pozitív hatással lesz, ha napokig nem ugyanabban kinyúlt pólóban lát téged…

 

Nevezz ki egy helyet a munkára

 

Ha összefolyik a munka a magánélettel, akkor nehéz határokat felállítani. Ne aggódj, ha nincs irodád otthon. Ki tudsz így is alakítani egy olyan kis sarkot, asztalt, ami a munkaterületed lesz. Tehát ne dolgozz az étkezőasztalnál, ahol eszel, az ágyban, ahol aludni kellene. Vagy a kanapén ahol össze szoktatok bújni.
Tegyél és tarts rendet az asztalodon, tedd kellemessé és motiválóvá a környezetet. A káoszos munkaterület káoszos elmét eredményez.

 

Legyenek valós szüneteid

 

Amikor az irodában dolgozol, vannak megtervezett szünetek, amik arra szolgálnak, hogy kicsit kikapcsolj. Ez lehet egy ebéd, „cigiszünet”, vagy éppen egy közös kávézás. Ha csak a munkába menetre és jövetre gondolunk, vagy ameddig beülsz az autódba, addig is interakcióba lépsz más emberekkel, friss levegőn vagy stb.

 

A titok nyitja, hogy otthon is muszáj tudatosan szüneteket beiktatni, amik valóban a feltöltődést vagy pihenést szolgálják. Végezz rendszeresen légzőgyakorlatokat vagy vizualizációs gyakorlatokat, a nap végén pedig pár jóga ászanát, vagy nyújtó gyakorlatot.
Kerüld el az íróasztalnál étkezést munka közben, inkább ülj ki a teraszra, ha megteheted, vagy nyiss egy ablakot, és engedd be a friss levegőt.

 

Kapcsolódj virtuálisan

 

Ha új számodra az otthonról dolgozás, érezheted izolálva magadat, főleg ha egyébként is egyedül élsz. Ez teljesen érthető. E-mailezés helyett tarthatsz videó meetinget, melyre a Skype vagy Zoom és alkalmas, készíthetsz LIVE-okat, VLOG-okat a közönségnek, de akár a barátaidnak is.

Fontos azonban, hogy ennek is legyen meg a helye és ideje, és ne legyen egész nap bekapcsolva a Facebook és a chat funkció, mert az nagyon elviszi a figyelmedet.

Rengetegen vannak most fent a közösségi médiában, emiatt folyamatosan kaphatod az értesítéseket, ha valaki posztol. Így kevéssé lehet koncentrálni.
Automatizálj amit csak lehet. Számlázás, email küldés stb. Mindenre van már online megoldás.

 

Van gyereked? Akkor ez hasznos lehet.

Tudom, hogy sokan nem csak az otthoni munkával küzdötök, hanem egy teljesen új beosztással amiatt, hogy otthon vannak a gyerekek is.

Dolgozni próbálni, miközben a gyerek a fejeden ugrál, és folyamatosan beszél hozzád, több mint kihívás. Ha esetleg még otthoni tanulás is van, akkor már most kitüntetést és aranyérmet érdemelsz.

Tartsatok egy napi rutint, ami azért legyen rugalmas. Húzd meg tisztán a határokat tanulás, játékidő, étkezés és alvás között, és legyél biztos benne, hogy mindenki megértette, mikor minek van itt az ideje.

Minden nap tervezd meg a közös és az egyedül töltött időt is, bevonva a párodat.

Így mindenkivel meglesz az áhított minőségi idő is, és marad énidőd is. Nem baj, ha ez csak 20 perc naponta, de azt is harcold ki magadnak, különben bedilizel.

Csinálj egy listát a tevékenységekről, amikből választani lehet a gyerek(ek)nek, bevonva őket is, ha éppen unatkoznának.
Ha van párod, beszéljétek át az új helyzetet, alkalmazkodva a szituációhoz.

Osszátok le a lapokat, hogy mindenki tudja, mik az elvárások és feladatok. Lehet hogy most más feladatokat is el kell végeznetek mint eddig, vagy felcserélődnek kicsit a szerepek.

Bár most nem lehetsz a családod minden tagjával együtt, de azért beszélj velük rendszeresen telefonon, vagy videóhívás formájában, és ez vonatkozik a barátaidra is. Ne engedd elsorvadni a kapcsolataidat.

Emlékezz minden nap arra, hogy hatalmas stresszen mész most keresztül. Legyél kedves, szeretetteljes és elnéző magaddal. Ha eddig még nem tetted meg, most itt az ideje, hogy elengedd az elvárásokat, a maximalizmust, önmagad és mások bírálást, a kritizálást, és a helyzettel kapcsolatos állandó panaszkodást.

 

A panaszkodás mindig egyet jelent azzal, hogy a „NINCS”-re koncentrálsz, és nem a „VAN”-ra.

 

Rengeteg szerepben kell helyt állnod, mint barát, szülő, társ, főnök, hogy csak egy párat említsek. Lásd meg a lehetőséget ebben az időszakban is.

Ha sikerül alkalmazkodnod az új helyzethez, segíts azoknak, ha mással nem, a kedvességeddel, akik most nem lehetnek otthon. Segítsd őket, amivel csak tudod.

Rengetegen most is rólunk gondoskodnak, orvosok és ápolónők, tűzoltók, rendőrök, gyógyszertári dolgozók és közértesek, hogy amennyire lehet támogassák a mi életünket. Ha teheted, Te is segítsd az övékét. Ha mással nem, legalább azzal, hogy otthon maradsz, hogy legalább Téged ne kelljen ápolniuk.

Sok sikert és kitartást kívánok ehhez.

0 válasz

Szólj hozzá a bejegyzéshez! Érdekel a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük