Miért kívánjuk hűvös időben az energiadús ételeket?

A téli kívánósság érzését mindenki tapasztalhatta már a saját bőrén, és gyakran annak következményeit is. Az őszi-téli hónapokban nehezebben tartjuk testsúlyunkat, könnyebben felszaladnak a kilók.

Néhányan úgy gondolják, ennek oka egyrészt a sokat takaró pulóverek és kabátok viselete, a nyári lenge, többet mutató ruhadarabok helyett, másrészt pedig a Karácsony, ami a legkevésbé sem szokott a diétázásról szólni. Valótlant állítanánk, ha azt mondanánk, ezek az okok nem járulhatnak hozzá a téli súlygyarapodáshoz, mégis talán meggyőzőbbek a következő tények:

Valóban több energiát igényel télen szervezetünk

Az emberi testhőmérséklet, időjárástól függetlenül is állandó. Éppen ezért a hűvösebb külső hőmérséklet nagyobb energiatermelésre készteti szervezetünket. Viszont, mi emberek, abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy megfelelő öltözködéssel minimálisra tudjuk csökkenteni azt az energiatöbbletet, amelyet hűvös időben igényel szervezetünk. Ideális ruhaviselet és fűtött térben történő tartózkodás esetén  alapanyagcserénk  télen legfeljebb 3-5%-kal magasabb csupán a tavasz-nyári hónapokéhoz képest. Ez nem több, mint 2-3 kocka csokoládé vagy egy gyümölcs. Mivel ezt a mennyiséget nagyon könnyű túllépni, bizony a felesleges kilók is hamar felszaladhatnak. 

Annak érdekében, hogy szervezetünk számára optimális hőmérsékleti feltételeket biztosítsunk télen is, öltözködésünkkel elsősorban a deréktáji részeket érdemes melegen tartani. Itt találhatók ugyanis legnagyobb mennyiségben azok a zsírsejtek, amelyek igazán érzékenyek a hőingadozásra. Ha a csípőfarmereket illetve rövid pulcsikat és kabátokat derekat védő-melegítő ruhadarabokra cseréljük, máris segítettünk szervezetünk hőegyensúlyának megtartásában. 

A téli sötétség étvágygerjesztő hatása

Az őszi-téli hónapokban sajnos számottevően rövidebbek a nappalok, ez befolyással van cirkadián ritmusunkra. Télen szervezetünk több melatonint termel, amely hormon szabályozza az alvás-ébrenlét ciklust. Emelkedett melatonin szint hatására megnő alvásigényünk, inaktívabbakká válunk.  

A zimankós időjárás amúgy sem kedvez a szabadtéri sporttevékenységeknek, a hormonális változások hatására pedig még inkább „ellustulhatunk”. Mivel a fény mennyisége befolyással van szerotonin nevű „boldogsághormon” termelődésének mértékére is, borúsabb, sötétebb időben joggal érezhetjük melankólikusabbnak, kedvetlenebbnek magunkat. A zsírban és szénhidrátban dús élelmiszerek viszont növelik bizonyos endorfinszerű hormonok felszabadulását, elegendő fény híján így hajlamosak lehetünk az édességekben keresni a boldogságot. A nassolással bevitt extra kalóriák az inaktívabb mindennapokkal együtt pedig könnyen elmozdíthatják a mérleg nyelvét.

Öltözködés, fény, mozgás, tudatos boldogság

Ha szeretnél télen is aktív, jókedvű maradni, és a jövő év elejét nem fogyókúrával kezdeni, tarts be néhány alapszabályt:

  • Öltözz melegen, főleg a derék-csípőtáj területére fókuszálva
  • Ha csak teheted, a téli napsütésben tartózkodj minél többet a szabadban
  • Találd meg azt a mozgásformát, amelyet télen is rendszeresen űzhetsz
  • Szabadidődet olyan tevékenységekkel töltsd, amelyekben igazán örömödet leled!

Pirner Alma

A szerzőről

Szia, Pirner Alma vagyok. Folyamatosan frissülő blogbejegyzéseimmel inspirállak, hogy megtaláld a saját utadat, és olyan életet élj, amilyet csak szeretnél.

Kategóriák

További bejegyzések a szerzőtől

Önbizalom

Mondj igent magadra!

Az ÉLETED múlik az önbizalmadon. Túlzásnak hangzik? Hidd el, nem az. Gondold csak végig, mennyi mindenbe bele se kezdtél, vagy éppenséggel nem úgy

Tovább olvasom
Párkapcsolat

5 tipp, hogyan zárd le tökéletesen az évet

Az ünnepek közeledtével sokszor nem úgy zárjuk az évet, ahogy azt szeretnénk, mert a készülődés lendülete túlságosan elragad minket, és a szeretetteljes, intim, meghitt pillanatok helyét átveszi az év végi stressz. A munkahelyen, valamint a készülődés, menü és ajándék tervezés miatt is. Mert szeretnénk ha minden a lehető legtökéletesebbre sikerülne.

Tovább olvasom