Miért kívánjuk hűvös időben az energiadús ételeket?

A téli kívánósság érzését mindenki tapasztalhatta már a saját bőrén, és gyakran annak következményeit is. Az őszi-téli hónapokban nehezebben tartjuk testsúlyunkat, könnyebben felszaladnak a kilók.

Néhányan úgy gondolják, ennek oka egyrészt a sokat takaró pulóverek és kabátok viselete, a nyári lenge, többet mutató ruhadarabok helyett, másrészt pedig a Karácsony, ami a legkevésbé sem szokott a diétázásról szólni. Valótlant állítanánk, ha azt mondanánk, ezek az okok nem járulhatnak hozzá a téli súlygyarapodáshoz, mégis talán meggyőzőbbek a következő tények:

Valóban több energiát igényel télen szervezetünk

Az emberi testhőmérséklet, időjárástól függetlenül is állandó. Éppen ezért a hűvösebb külső hőmérséklet nagyobb energiatermelésre készteti szervezetünket. Viszont, mi emberek, abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy megfelelő öltözködéssel minimálisra tudjuk csökkenteni azt az energiatöbbletet, amelyet hűvös időben igényel szervezetünk. Ideális ruhaviselet és fűtött térben történő tartózkodás esetén  alapanyagcserénk  télen legfeljebb 3-5%-kal magasabb csupán a tavasz-nyári hónapokéhoz képest. Ez nem több, mint 2-3 kocka csokoládé vagy egy gyümölcs. Mivel ezt a mennyiséget nagyon könnyű túllépni, bizony a felesleges kilók is hamar felszaladhatnak. 

Annak érdekében, hogy szervezetünk számára optimális hőmérsékleti feltételeket biztosítsunk télen is, öltözködésünkkel elsősorban a deréktáji részeket érdemes melegen tartani. Itt találhatók ugyanis legnagyobb mennyiségben azok a zsírsejtek, amelyek igazán érzékenyek a hőingadozásra. Ha a csípőfarmereket illetve rövid pulcsikat és kabátokat derekat védő-melegítő ruhadarabokra cseréljük, máris segítettünk szervezetünk hőegyensúlyának megtartásában. 

A téli sötétség étvágygerjesztő hatása

Az őszi-téli hónapokban sajnos számottevően rövidebbek a nappalok, ez befolyással van cirkadián ritmusunkra. Télen szervezetünk több melatonint termel, amely hormon szabályozza az alvás-ébrenlét ciklust. Emelkedett melatonin szint hatására megnő alvásigényünk, inaktívabbakká válunk.  

A zimankós időjárás amúgy sem kedvez a szabadtéri sporttevékenységeknek, a hormonális változások hatására pedig még inkább „ellustulhatunk”. Mivel a fény mennyisége befolyással van szerotonin nevű „boldogsághormon” termelődésének mértékére is, borúsabb, sötétebb időben joggal érezhetjük melankólikusabbnak, kedvetlenebbnek magunkat. A zsírban és szénhidrátban dús élelmiszerek viszont növelik bizonyos endorfinszerű hormonok felszabadulását, elegendő fény híján így hajlamosak lehetünk az édességekben keresni a boldogságot. A nassolással bevitt extra kalóriák az inaktívabb mindennapokkal együtt pedig könnyen elmozdíthatják a mérleg nyelvét.

Öltözködés, fény, mozgás, tudatos boldogság

Ha szeretnél télen is aktív, jókedvű maradni, és a jövő év elejét nem fogyókúrával kezdeni, tarts be néhány alapszabályt:

  • Öltözz melegen, főleg a derék-csípőtáj területére fókuszálva
  • Ha csak teheted, a téli napsütésben tartózkodj minél többet a szabadban
  • Találd meg azt a mozgásformát, amelyet télen is rendszeresen űzhetsz
  • Szabadidődet olyan tevékenységekkel töltsd, amelyekben igazán örömödet leled!

Pirner Alma

A szerzőről

Szia, Pirner Alma vagyok. Folyamatosan frissülő blogbejegyzéseimmel inspirállak, hogy megtaláld a saját utadat, és olyan életet élj, amilyet csak szeretnél.

Kategóriák

További bejegyzések a szerzőtől

Párkapcsolat

5 tipp, hogyan zárd le tökéletesen az évet

Az ünnepek közeledtével sokszor nem úgy zárjuk az évet, ahogy azt szeretnénk, mert a készülődés lendülete túlságosan elragad minket, és a szeretetteljes, intim, meghitt pillanatok helyét átveszi az év végi stressz. A munkahelyen, valamint a készülődés, menü és ajándék tervezés miatt is. Mert szeretnénk ha minden a lehető legtökéletesebbre sikerülne.

Tovább olvasom